Szukając witaminy C

Szukając witaminy C

Jednym z podstawowych składników wspierających układ odpornościowy i obecnych w codziennej diecie jest witamina C. Wykazuje ona również działanie wspomagające regenerację, w przypadku wystąpienia ran i siniaków, co jest charakterystyczne zwłaszcza dla dzieci o dużej aktywności fizycznej. Ponadto witamina C obniża ciśnienie krwi, dlatego w skrajnych stanach nadciśnienia, najszybszym ratunkiem jest podanie soku z cytryny, dla natychmiastowego obniżenia ciśnienia. Powinna ona być dostarczana w codziennej racji pokarmowej, ponieważ będąc w grupie witamin rozpuszczalnych w wodzie, nie ma zdolności do kumulowania się w organizmie. Nadmiar witaminy C wydalany jest z moczem, a więc codzienna dawka – 75mg powinna być dostarczana przez spożycie odpowiedniej ilości warzyw i owoców. Należy o to dbać szczególnie w okresie jesienno- zimowym, gdyż wtedy nasz organizm jest szczególnie podatny na przeziębienie i grypę. Najcenniejszymi źródłami witaminy C są takie owoce jak porzeczka, pomarańcze, cytryna ,grejpfrut, kiwi, mandarynka, dzika róża i czarny bez . Spośród warzyw szczególnie bogate w tę witaminę są warzywa kapustne i pietruszka, zwłaszcza natka. Warto jednak pamiętać o dużej wrażliwości tej witaminy na temperaturę i światło. W efekcie prowadzi to do wysokich jej strat co skutkuje obniżeniem wartości odżywczej spożywanych produktów.